Marknadsföring av en kennel

En ny kennel kräver bra marknadsföring. Ett bra namn är viktigt och att nå ut till omvärlden och potentiella valpköpare genom olika kanaler för marknadsföring är livslinan för vilket nystartat företag som helst. Många säljer valpar på olika annonssidor online. Det är självklart ett alternativ men vill man samtidigt sprida sitt namn och få ett gott rykte finns det olika saker man kan testa.

TOSHIBA Exif JPEG

Hundälskare som startar kennlar har oftast redan i början ett stort kontaktnät och många bekanta som delar intresse för hundar och ibland även för specifika raser. Att börja med att nå ut till dem är ett bra steg. Här inte bara marknadsför man sig till de som man vet är positiva och har de rätta kunskaperna utan även till deras familjer, vänner och bekanta. Några av dessa går säkerligen i tankar om att köpa hund, vilket gynnar den nya kenneln.

En annan idé är att marknadsföra sig online genom att skaffa en egen hemsida med tydligt synliga kontaktuppgifter. Hemsidan bör vara professionellt gjord och ge ett seriöst intryck. Olika kategorier där besökaren kan välja att läsa en presentation, att se bilder och gärna också hundarnas hemmiljö uppskattas av nyfikna möjliga köpare. Att även skriva planerade kullar och vilka månader/år dessa är beräknade är också det nyttig information för de som tänker på att köpa hund lite längre fram.

Om man vill kan man även välja att ta emot besök i sin kennel av fler än de som är definitivt intresserade av en valp. Då ska man se till att ha sina intyg och annat från namnstarka aktörer så som svenska kennelklubben väl synliga för att ge ett seriöst intryck. Detta gör att köparen kommer känna sig säker och inte tveka lika lätt. Självklart måste man då leva upp till kennelklubbens krav vilket borde framkomma på olika sätt.